Και όμως... Στην Ελλάδα που τα τελευταία πέντε χρόνια παραπαίει οικονομικά, υπάρχουν διάσημοι καλλιτέχνες που ενώ αμοίβονταν με υπέρογκα ποσά, εμφανίζονται να έχουν κολλήσει λιγότερα ένσημα και από τα οικοδομικά.....
Προκαταρκτικές έρευνες που έχουν αρχίσει ΙΚΑ και ΟΑΕΕ αποκαλύπτουν υποθέσεις τεράστιας εισφοροδιαφυγής με εμπλεκόμενους γνωστούς καλλιτέχνες και μεγάλες επιχειρήσεις της νύχτας.
Ήδη, σύμφωνα με τα «Νέα», βρίσκονται σε εξέλιξη επιτόπιοι έλεγχοι σε γνωστές πίστες προκειμένου να εντοπισθούν «επί το έργον» οι παρανομούντες και να βεβαιωθούν τα σχετικά πρόστιμα. Μάλιστα, το θέμα το παρακολουθεί ήδη ο υπουργός Εργασίας Ι. Βρούτσης ενώ το επόμενο διάστημα εκτιμάται πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει και σε νομοθετικές αλλαγές για να κλείσει παράθυρα που επιτρέπουν διαχρονικά στους γνωρίζοντες τις θεσμικές αδυναμίες να πληρώνουν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές.
Όπως από τις 10 Σεπτεμβρίου αποκάλυψαν τα «Νέα», διάσημοι τραγουδιστές, τα λεγόμενα πρώτα ονόματα της νυχτερινής Αθήνας, έπαιρναν τη διετία 2008-2009 από 8.000 μέχρι 12.000 ευρώ τη βραδιά (μαύρα, στο χέρι), ενώ για τον μεγαλύτερο αριθμό τραγουδιστών το νυχτοκάματο ήταν 5.000-6.000 ευρώ.
Ετσι, το εβδομαδιαίο εισόδημα σταρ της πίστας μπορούσε να φθάνει και στα 48.000, το μηνιαίο τα 192.000 και το ετήσιο τα 960.000 ευρώ. Τα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνουν τη συναυλιακή δραστηριότητα και τα έσοδα από τα δικαιώματα δίσκων, ούτε ποσοστά που φέρεται να εισέπρατταν κάποιοι τραγουδιστές πίστας από την γκαρνταρόμπα των κέντρων και από διαφημιστικά γκάτζετ στα τραπέζια.
Μετά τις αποκαλύψεις για τις αποκλίσεις μεταξύ των πραγματικών αμοιβών γνωστών τραγουδιστών και των δηλωθέντων εισοδημάτων τους (ως φυσικών προσώπων), οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων ζήτησαν από τις υπηρεσίες τους να προβούν σε διασταυρώσεις και ελέγχους προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο μεγάλα ονόμα- τα της πίστας είναι συνεπή με τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις.
Από τις προκαταρκτικές έρευνες προέκυψε ότι σημαντικός αριθμός γνωστών καλλιτεχνών τα έξι τελευταία έτη (2007-2012) διαπιστώθηκε με ισχνές ασφαλιστέες αποδοχές στο ΙΚΑ που σε κάποια περίπτωση δεν ξεπερνούσαν σε ετήσια βάση τα 10 ευρώ (σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΚΑ, το 2010 ο μέσος όρος των ημερών ασφάλισης στο έτος για τους εργαζομένους στην οικοδομή ήταν μόλις 72,8 ένσημα).
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι βάσει των εισφορών κάποιοι καλλιτέχνες δεν δικαιούνται καν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από το ΙΚΑ, καθώς δεν έχουν το μίνιμουμ των 50 ενσήμων που προβλέπει ο νόμος! Πρέπει να σημειωθεί πως οι ασφαλιστέες αποδοχές των τραγουδιστών δεν προκύπτουν μόνο από τα νυχτοκάματα, δηλαδή τις εμφανίσεις τους σε κέντρα διασκέδασης, αλλά και από τα ένσημα που με τεκμαρτό τρόπο κολλάνε από συναυλίες και δικαιώματα.
Ετσι, πρέπει να εμφανίζουν αναγκαστικά ασφαλιστικές εισφορές από αυτές τις πηγές, τις οποίες όμως δεν εμφανίζουν.
Για παράδειγμα οι Γιάννης Πλούταρχος και Πασχάλης Τερζής την περίοδο 2007-2008 που η κρίση δεν είχε πλήξει τα κέντρα διασκέδασης και έδιδαν συναυλίες σε όλη την Ελλάδα είχαν στο ΙΚΑ ημέρες ασφάλισης που ξεπερνούσαν τις 1.000 κατ’ έτος (πραγματικές και τεκμαρτές), όταν η Ελλη Κοκκίνου δεν είχε καμία ημέρα ασφάλισης στο ΙΚΑ το 2008 (ήταν έγκυος και δεν είχε εμφανιστεί) και το 2007 είχε μόλις 58 ένσημα.
Η Άννα Βίσση είχε μόλις 44 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 38 ημέρες το 2008, ο Γιώργος Μαζωνάκης είχε μόλις 76 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 64 ημέρες το 2008, ενώ ο Σάκης Ρουβάς είχε 93 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 195 ημέρες ασφάλισης το 2008.
Πολλοί εκ των τραγουδιστών αυτών έχουν συστήσει εταιρείες, είτε ΕΠΕ είτε ΟΕ, οι οποίες διαχειρίζονται και εισπράττουν το σύνολο των αμοιβών και δικαιωμάτων που προκύπτουν από την καλλιτεχνική και εμπορική τους δραστηριότητα. Αυτοί όταν είναι διαχειριστές ΕΠΕ ή έχουν ποσοστό μετοχών 3% και άνω στην εταιρεία ασφαλίζονται υποχρεωτικά ανεξαρτήτως εισοδήματος στον ΟΑΕΕ.
Ωστόσο, οι αμοιβές από τα νυχτο- κάματα και τις συναυλίες μπορούν διασταλτικά βάσει της –ατελούς – νομοθεσίας να παρουσιασθούν ως εισόδημα της εταιρείας (εφόσον ο νομοθέτης δέχεται πως στην πίστα και στον συναυλιακό χώρο το μικρόφωνο το κρατά η ΕΠΕ και όχι το φυσικό πρόσωπο).
Το ίδιο συμβαίνει και για τα δικαιώματα των τραγουδιστών (δισκογραφία, βιντεοκλίπ κ.λπ.) τα οποία διαχειρίζεται κατ’ αποκλειστικότητα και έπειτα από ειδική συμφωνία η δισκογραφική εταιρεία που τους αντιπροσωπεύει.
Ήδη, σύμφωνα με τα «Νέα», βρίσκονται σε εξέλιξη επιτόπιοι έλεγχοι σε γνωστές πίστες προκειμένου να εντοπισθούν «επί το έργον» οι παρανομούντες και να βεβαιωθούν τα σχετικά πρόστιμα. Μάλιστα, το θέμα το παρακολουθεί ήδη ο υπουργός Εργασίας Ι. Βρούτσης ενώ το επόμενο διάστημα εκτιμάται πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει και σε νομοθετικές αλλαγές για να κλείσει παράθυρα που επιτρέπουν διαχρονικά στους γνωρίζοντες τις θεσμικές αδυναμίες να πληρώνουν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές.
Όπως από τις 10 Σεπτεμβρίου αποκάλυψαν τα «Νέα», διάσημοι τραγουδιστές, τα λεγόμενα πρώτα ονόματα της νυχτερινής Αθήνας, έπαιρναν τη διετία 2008-2009 από 8.000 μέχρι 12.000 ευρώ τη βραδιά (μαύρα, στο χέρι), ενώ για τον μεγαλύτερο αριθμό τραγουδιστών το νυχτοκάματο ήταν 5.000-6.000 ευρώ.
Ετσι, το εβδομαδιαίο εισόδημα σταρ της πίστας μπορούσε να φθάνει και στα 48.000, το μηνιαίο τα 192.000 και το ετήσιο τα 960.000 ευρώ. Τα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνουν τη συναυλιακή δραστηριότητα και τα έσοδα από τα δικαιώματα δίσκων, ούτε ποσοστά που φέρεται να εισέπρατταν κάποιοι τραγουδιστές πίστας από την γκαρνταρόμπα των κέντρων και από διαφημιστικά γκάτζετ στα τραπέζια.
Μετά τις αποκαλύψεις για τις αποκλίσεις μεταξύ των πραγματικών αμοιβών γνωστών τραγουδιστών και των δηλωθέντων εισοδημάτων τους (ως φυσικών προσώπων), οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων ζήτησαν από τις υπηρεσίες τους να προβούν σε διασταυρώσεις και ελέγχους προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο μεγάλα ονόμα- τα της πίστας είναι συνεπή με τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις.
Από τις προκαταρκτικές έρευνες προέκυψε ότι σημαντικός αριθμός γνωστών καλλιτεχνών τα έξι τελευταία έτη (2007-2012) διαπιστώθηκε με ισχνές ασφαλιστέες αποδοχές στο ΙΚΑ που σε κάποια περίπτωση δεν ξεπερνούσαν σε ετήσια βάση τα 10 ευρώ (σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΚΑ, το 2010 ο μέσος όρος των ημερών ασφάλισης στο έτος για τους εργαζομένους στην οικοδομή ήταν μόλις 72,8 ένσημα).
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι βάσει των εισφορών κάποιοι καλλιτέχνες δεν δικαιούνται καν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από το ΙΚΑ, καθώς δεν έχουν το μίνιμουμ των 50 ενσήμων που προβλέπει ο νόμος! Πρέπει να σημειωθεί πως οι ασφαλιστέες αποδοχές των τραγουδιστών δεν προκύπτουν μόνο από τα νυχτοκάματα, δηλαδή τις εμφανίσεις τους σε κέντρα διασκέδασης, αλλά και από τα ένσημα που με τεκμαρτό τρόπο κολλάνε από συναυλίες και δικαιώματα.
Ετσι, πρέπει να εμφανίζουν αναγκαστικά ασφαλιστικές εισφορές από αυτές τις πηγές, τις οποίες όμως δεν εμφανίζουν.
Για παράδειγμα οι Γιάννης Πλούταρχος και Πασχάλης Τερζής την περίοδο 2007-2008 που η κρίση δεν είχε πλήξει τα κέντρα διασκέδασης και έδιδαν συναυλίες σε όλη την Ελλάδα είχαν στο ΙΚΑ ημέρες ασφάλισης που ξεπερνούσαν τις 1.000 κατ’ έτος (πραγματικές και τεκμαρτές), όταν η Ελλη Κοκκίνου δεν είχε καμία ημέρα ασφάλισης στο ΙΚΑ το 2008 (ήταν έγκυος και δεν είχε εμφανιστεί) και το 2007 είχε μόλις 58 ένσημα.
Η Άννα Βίσση είχε μόλις 44 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 38 ημέρες το 2008, ο Γιώργος Μαζωνάκης είχε μόλις 76 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 64 ημέρες το 2008, ενώ ο Σάκης Ρουβάς είχε 93 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 195 ημέρες ασφάλισης το 2008.
Πολλοί εκ των τραγουδιστών αυτών έχουν συστήσει εταιρείες, είτε ΕΠΕ είτε ΟΕ, οι οποίες διαχειρίζονται και εισπράττουν το σύνολο των αμοιβών και δικαιωμάτων που προκύπτουν από την καλλιτεχνική και εμπορική τους δραστηριότητα. Αυτοί όταν είναι διαχειριστές ΕΠΕ ή έχουν ποσοστό μετοχών 3% και άνω στην εταιρεία ασφαλίζονται υποχρεωτικά ανεξαρτήτως εισοδήματος στον ΟΑΕΕ.
Ωστόσο, οι αμοιβές από τα νυχτο- κάματα και τις συναυλίες μπορούν διασταλτικά βάσει της –ατελούς – νομοθεσίας να παρουσιασθούν ως εισόδημα της εταιρείας (εφόσον ο νομοθέτης δέχεται πως στην πίστα και στον συναυλιακό χώρο το μικρόφωνο το κρατά η ΕΠΕ και όχι το φυσικό πρόσωπο).
Το ίδιο συμβαίνει και για τα δικαιώματα των τραγουδιστών (δισκογραφία, βιντεοκλίπ κ.λπ.) τα οποία διαχειρίζεται κατ’ αποκλειστικότητα και έπειτα από ειδική συμφωνία η δισκογραφική εταιρεία που τους αντιπροσωπεύει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου