Τετάρτη 30 Μαΐου 2012

Διοργάνωση σεμιναρίου με τίτλο «Γεύσεις με άρωμα των Κυκλάδων» από το τμήμα της «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ» του Ο.Π.Α.Κ.


P5280898Η «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» αποτελεί τμήμα των δραστηριοτήτων του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ (Ο.Π.Α.Κ.).
Ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει η «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» είναι κάλυψη των αυξανόμενων εκπαιδευτικών αναγκών της τοπικής κοινωνίας. Εκπαιδευτικών αναγκών που αφορούν κυρίως την αγορά εργασίας, τη βελτίωση των υπηρεσιών και τον εκσυχρονισμό των υπηρεσιών.
Ποιά είναι όμως η αναγκαιότητα της «δια βίου μάθησης» και πως ο Δήμος μας θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις αυξανόμενες ανάγκες της εποχής μας; Γιατί φτάσαμε να μιλάμε για «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»; Δεν είναι αρκετή η εκπαίδευση στα σχολεία και τα πανεπιστήμια; Είναι απαραίτητο κάποιος να συνεχίζει να μαθαίνει σε όλη του τη ζωή; Για να εξηγήσω όλα αυτά θα πρέπει να δούμε... τις εξελίξεις των τελευταίων 30 χρόνων στην αγορά εργασίας και το πως αυτές οι αλλαγές επιδρούν στη δομή και τη λειτουργία της. Για το πως απαιτούνται συνεχώς νέες γνώσεις, νέες δεξιότητες και προσαρμογή στο νέο εργασιακό παγκόσμιο περιβάλλον.
Οι αλλαγές λοιπόν αυτές είναι:
α. οργανωτικές αλλαγές, όπως η διεύρυνση και επέκταση της αγοράς, η παγκοσμιοποίηση της παραγωγής, των προτύπων κατανάλωσης , του τρόπου ζωής και της προστασίας του περιβάλλοντος. Η μεταφορά σημαντικών τμημάτων της παραγωγής από παραδοσιακούς μεταποιητικούς κλάδους σε άλλες χώρες (βαλκανικές χώρες, χώρες ανατολικής Ευρώπης, Ασία, Αφρική) πράγμα που αλλάζει ριζικά την παραδοσιακή δομή της απασχόλησης.
β. Τεχνολογικές εξελίξεις που επιδρούν στην παραγωγική διαδικασία, προσδίδοντας νέο περιεχόμενο στις ειδικότητες, στα επαγγέλματα και στις ικανότητες-δεξιότητες των εργαζομένων.
γ. Δημογραφικές εξελίξεις: η αύξηση του προσδοκώμενου ορίου ζωής που αλλάζει την ηλικιακή σύνθεση του πληθυσμού των αναπτυγμένων χωρών, η μαζική είσοδος των γυναικών στην αγορά εργασίας.Όλα αυτά αυξάνουν τις ανάγκες των κοινωνιών για προσωπικές υπηρεσίες.
δ. Πολιτικές και Διοικητικές αλλαγές: ο περιορισμός των κρατικών δαπανών περιορίζει σημαντικά το μέγεθος της απασχόλησης, η ενίσχυση του διεθνούς εμπορίου με τον περιορισμό ή και την κατάργηση δασμών και οι επιδοτήσεις στις τιμές των προϊόντων.
Οι εξελίξεις αυτές επιδρούν περαιτέρω στην εκπαίδευση και καθιστούν αναγκαία τη δια βίου μάθηση γιατί:
  1. θέτουν την εκπαίδευση στο επίκεντρο των κοινωνιών, γι’ αυτό σήμερα μιλάμε για κοινωνία της γνώσης και κοινωνία της πληροφορίας,
  2. μετατρέπουν τη γνώση στο σημαντικότερο παραγωγικό συντελεστή. Ιδιαίτερα για τις χώρες της Ε.Ε, η γνώση είναι ο μοναδικός παραγωγικός συντελεστής μέσω του οποίου μπορεί να αποκτηθεί συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι σε ανερχόμενες οικονομικά χώρες όπως η Κίνα..
  3. καθιστούν την αρχική τυπική εκπαίδευση (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, Πανεπιστήμιο) ανεπαρκή. Οι εκπαιδευτικές ανάγκες διευρύνονται και επιβάλλουν την δια βίου εκπαίδευση, ώστε το άτομο να προσαρμόζεται στις εκάστοτε μεταβολές. Ήδη διαπιστώνουμε ότι οι νεώτερες γενιές κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου θα κληθούν να εξασκήσουν 3 και 4 πολλές φορές διαφορετικά επαγγέλματα.

Αναδεικνύεται λοιπόν ένα νέο αξίωμα για την εκπαίδευση που είναι το ΔΙΚΑΙΩΜΑ στη ΣΥΝΕΧΗ και ΙΣΟΤΙΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ στη ΓΝΩΣΗ. Δηλαδή να έχω ανά πάσα στιγμή την δυνατότητα πρόσβασης στο εκπαιδευτικό σύστημα: Η διατήρησης της ικανότητάς μας για απασχόληση.
H δυσμενής κατάσταση της χώρας μας, που πλήττεται από την ανεργία και την ύφεση, δεν μας αφήνει αδιάφορους. Αντιθέτως, μας ευαισθητοποιεί για σχεδιασμό και υλοποίηση πολιτικών που προετοιμάζουν και εκπαιδεύουν τους δημότες μας, σε νέες και καινοτόμες δεξιότητες που ζητά η αγορά εργασίας, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
Σε αυτήν την κατεύθυνση:
Σε συνεργασία με το Δήμο σχεδιάζουμε και υλοποιούμε το τοπικό πρόγραμμα δια βίου μάθησης. Συγκεκριμένα:

  • Επαναπιστοποιήσαμε το πρώην ΚΕΚ Δήμου Ποσειδωνίας ώστε να αξιοποιηθούν κονδύλια της ΕΕ που αφορούν εκπαίδευση ενηλίκων και δράσεις προώθησης ανέργων & ευάλωτων κοινωνικά ομάδων στην αγορά εργασίας.
Ενδεικτικά το χρονικό διάστημα από 2000 έως το 2009 παρακολούθησαν τα προγράμματα κατάρτισης περίπου 1600 άτομα.
Τα θεματικά αντικείμενα των προγραμμάτων κατάρτισης εξειδικεύονται βάσει των εκάστοτε αναπτυξιακών επιλογών της χώρας.
Περαιτέρω προχωρούμε σε:

  1. Διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας κατά την οποία καταγράφονται οι εργασιακές ανάγκες της περιοχής σε συνδυασμό με στοιχεία που συγκεντρώνονται πανελλαδικά και δίνουν τη γενική τάση της αγοράς εργασίας.
  2. Διάγνωση των αναγκών νέων ειδικοτήτων με συλλογή στοιχείων από τους εργοδοτικούς φορείς αλλά και από το διαδίκτυο
  3. Διάγνωση εκπαιδευτικών αναγκών των ίδιων των καταρτιζομένων ώστε να καλυφθούν τυχόν εκπαιδευτικά κενά στους τομείς της βασικής εκπαίδευσης.
  • Ήδη υλοποιείται πρόγραμμα με τίτλο «Βοηθός επισιτισμού μονάδων κέτερινγκ». Το παρακολουθούν 20 άνεργοι και η πρακτική άσκηση πραγματοποιείται σε επιχειρήσεις της Σύρου οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα του Κέτερινγκ.
  • Πραγματοποιούμε ευέλικτες καταρτίσεις μιας ή δύο ημερών, από τις οποίες μπορούν να ωφεληθούν οι δημότες μας. Το 2012 προσφέρουμε καταρτίσεις στο θεματικό πεδίο «Τουρισμός και παροχή υπηρεσιών», όπως είναι και η σημερινή.
  • Συμμετέχουμε σε συνεργασία με άλλους φορείς στις τοπικές πρωτοβουλίες ΤΟΠΈΚΟ και ΤΟΠΣΑ που περιλαμβάνουν ένα πλέγμα δράσεων (συμβουλευτικής, κατάρτισης, ευαισθητοποίησης, δικτύωσης κλπ) προκειμένου να ωφεληθούν άνεργοι και ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό.
  • Προσβλέπουμε στη συνέχιση των δραστηριοτήτων της πρώην Νομαρχιακής Επιτροπής Λαϊκής Επιμόρφωσης. Τέλος Σεπτέμβρη ξεκινάμε την υλοποίηση προγραμμάτων εκμάθησης αργυροχρυσοχοΐας, λαϊκών οργάνων κλπ.
Η Δια βίου μάθηση λοιπόν μπορεί να γίνει το αντίδοτο απέναντι στην οικονομική κρίση, μια ασπίδα προστασίας.
Ως γνωστό το πρώην Υπουργείο Παιδείας, ονομάζεται πλέον Υπουργείο Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Πρόσφατο κάλεσμά του, μας βρίσκει έτοιμους, για την ίδρυση και λειτουργία νέων ΚΕΝΤΡΩΝ Δια Βίου Μάθησης για την εφαρμογή προγραμμάτων Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Έτσι, σχεδιάζουμε την επέκταση της λειτουργίας της «Δια Βίου Μάθησης» ώστε να συνεχιστούν και να επεκταθούν τα προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων. Στα νέα αυτά προγράμματα θα μπορούμε να επιλέξουμε Προγράμματα Εθνικής ή Τοπικής Εμβέλειας. Τα πρώτα απευθύνονται στους πολίτες όλης της χώρας, έχουν σχεδιαστεί και αποτυπωθεί από τη Γενική Γραμματεία Δία Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και περιλαμβάνουν δράσεις: για την προώθηση της ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας. Επίσης για την υγεία, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, το περιβάλλον, σχολές γονέων κτλ.. Τέλος τα Προγράμματα Τοπικής Εμβέλειας θα είναι αυτά που θα αποτελούν αμιγώς τοπική ανάγκη για την υποστήριξη των πολιτών και την προώθηση της τοπικής οικονομικής, κοινωνικής ή πολιτιστικής ανάπτυξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου