Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Παραχωρήσεις: Το μέλλον των λιμανιών


Ο συνδυασμός των δύο συνισταμένων, της εξασφάλισης πόρων για το Ταμείο Αποκρατικοποίησης Ιδιωτικής Δημόσιας Περιουσίας και της εκμετάλλευσης της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας με τη χρήση του εργαλείου των παραχωρήσεων, απασχόλησε την πρώτη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, με το διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Κώστα Μητρόπουλο.


Οι δύο άντρες συζήτησαν για περισσότερο από μιάμιση ώρα και ο υπουργός ζήτησε να μάθει τις λεπτομέρειες για την πορεία των σχεδίων που έχει καταστρώσει το ΤΑΙΠΕΔ. Από την πλευρά του ο κ. Μητρόπουλος επεσήμανε ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα έχει καταθέσει τις προτάσεις του (με τις διάφορες εναλλακτικές) στον υπουργό και προσέθεσε ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι...
διαγωνισμοί θα πρέπει να ξεκινήσουν τον προσεχή Οκτώβριο. Ωστόσο σύμφωνα με τις πληροφορίες της "Ν" αυτό θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο, αφού ακόμα και αν όλα κυλήσουν ομαλά, υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες, σε γραφειοκρατικό επίπεδο, που μένει να αποσαφηνιστούν.

Από την πλευρά του ο κ. Μητρόπουλος έθεσε και πάλι το θέμα των εσόδων για το Ταμείο. Οι παραχωρήσεις θεωρούνται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ο πλέον αποτελεσματικός τρόπος εκμετάλλευσης των λιμανιών, αλλά αυτό δεν εξασφαλίζει έσοδα για το Ταμείο, το οποίο ως βασικός μέτοχος θα πρέπει να αναμένει το μέρισμα που θα δίνει κάθε φορά η εκάστοτε εταιρεία.

Μάλιστα, σε δηλώσεις που έκανε μετά τη συνάντηση έφερε σε αντιπαράθεση το μέρισμα που έδωσε ο ΟΛΠ, μόλις σε 0,0075 ευρώ ανά μετοχή με τα 0,4 ευρώ ανά μετοχή που έδωσε ο ΟΛΘ.

Πάντως ο υπουργός στην πρώτη άτυπη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους του Τύπου τόνισε ότι ο ίδιος τάσσεται υπέρ του μοντέλου των παραχωρήσεων. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι, η θέση του αυτή δεν είναι δεσμευτική για τις αποφάσεις που τελικά θα ληφθούν.

Το πρόβλημα αυτό έχει επαναδιατυπωθεί και στο παρελθόν, αλλά λύση δεν είχε δοθεί. Το Ταμείο χρειάζεται κεφάλαια και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, και αυτό μπορεί να το εξασφαλίσει μόνο με πωλήσεις που μπορούν να χαρακτηριστούν και παραχωρήσεις (αφού οι Οργανισμοί Λιμένων είναι εταιρείες που τους έχει παραχωρηθεί από το κράτος η λιμενική ζώνη). Ωστόσο, αυτό από τη μία έρχεται σε αντίθεση με τα όσα πρεσβεύει σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ και η χρηματιστηριακή αξία των ΟΛΠ και ΟΛΘ σήμερα είναι σε πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα, κάτι που κάνει τη συναλλαγή μη επικερδή για το Ταμείο και τη χώρα.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της "Ν", πίσω από τις κλειστές πόρτες των γραφείων της Ακτής Μιαούλη το θέμα συζητείται πολύ, και η άποψη που διαμορφώνεται είναι ότι, εάν συνεχιστούν με τον ίδιο ρυθμό οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σχεδιασμών εκμετάλλευσης των λιμανιών, στο τέλος το Ταμείο θα αναγκαστεί να πουλήσει.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου