Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

Πληρώνουμε «χρυσό» το γάλα και το ψωμί


ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΚΟΠΩΝΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΟ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΙΟ ΑΚΡΙΒΑ ΑΠΟ Ο,ΤΙ ΣΕ ΑΓΓΛΙΑ, ΓΑΛΛΙΑ ΚΑΙ ΙΣΠΑΝΙΑ
Πληρώνουμε «χρυσό» το γάλα και το ψωμίΕδώ και δεκαετίες ακούγεται το ίδιο ερώτημα από τους καταναλωτές: Πότε επιτέλους το κράτος θα βάλει φραγμό...
στους κερδοσκόπους του λιανεμπορίου και ειδικά στα προϊόντα που αγοράζουν οι πολίτες από τα σούπερ μάρκετ;
Οι δεκαετίες πέρασαν, η Ελλάδα από το ζενίθ των δανεικών χρημάτων βρέθηκε στο ναδίρ του Μνημονίου των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις και στις δεκάδες χιλιάδες ανέργους.
Κι όμως σε μία εποχή κρίσης, όπου η ύφεση έχει καταγραφεί στο 7%, τα αγαθά που μπαίνουν σε κάθε σπίτι όχι μόνο δεν μειώνονται, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις τα πληρώνουμε πιο ακριβά από άλλες χώρες της Ευρώπης, που δεν έχουν υποστεί την εσωτερική υποτίμηση.
Έτσι, οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν πιο ακριβά από ό,τι Γάλλοι, Άγγλοι και Ισπανοί το γάλα (απαραίτητο για τα παιδιά), το ψωμί, το αλεύρι, τα απορρυπαντικά πλυντηρίου, τον καφέ φίλτρου, τους χυμούς, τα αναψυκτικά τύπου Cola, το αραβοσιτέλαιο και το ψωμί για τοστ.
Αντίθετα, το νωπό κοτόπουλο, τα μακαρόνια, η μαρμελάδα, τα μήλα, οι πατάτες, η σοκολάτα και τα απορρυπαντικά πιάτων είναι ορισμένα από τα προϊόντα που μπορούν να προμηθευτούν φθηνότερα.
Αυτό είναι το… πόρισμα της τριμηνιαίας έρευνας του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) για την πορεία των τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Ειδικότερα, από την ανάλυση της έρευνας με βάση τις μέσες τιμές των προϊόντων προκύπτει ότι το γάλα πωλείται έως και 35% ακριβότερα στην Ελλάδα, ο καφές φίλτρου έως 61,2% ακριβότερα, το αραβοσιτέλαιο έως και 24%, το αλεύρι έως και 102%. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η απόκλιση τιμών με βάση τις χαμηλότερες τιμές των προϊόντων.
Ενδεικτικά, το φθηνότερο γάλα πωλείται έως και 80,7% ακριβότερα, η φθηνότερη μαρμελάδα στην Ελλάδα πωλείται έως και τρεις φορές πιο ακριβά, το φθηνότερο αλεύρι (1 κιλό) πωλείται 59,3% φθηνότερα σε σχέση με την Ισπανία, το φθηνότερο απορρυπαντικό πιάτων πωλείται 85,4% ακριβότερα σε σχέση με την Αγγλία (Ηνωμένο Βασίλειο) και ο καφές φίλτρου έως και 91% ακριβότερα.
Τα δεδομένα
Τα δεδομένα τιμών προέρχονται από γνωστά παρατηρητήρια τιμών των χωρών που εξετάστηκαν και για την Ελλάδα στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Το κριτήριο επιλογής των χωρών ήταν η διαθεσιμότητα πλήθους δεδομένων αντίστοιχη του Παρατηρητήριο Τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου στην Ελλάδα. Τα κριτήρια επιλογής των προϊόντων στο καλάθι ήταν ένας συνδυασμός αντίστοιχων χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση τιμών του εξωτερικού, καθώς και κοινής διαθεσιμότητας στοιχείων στις τρεις χώρες.
Τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι που εξετάστηκε είναι: Μαρμελάδα 500 γραμμάρια, Αλεύρι 1 κιλό, Αναψυκτικά cola 1,5 λίτρο, Απορρυπαντικό πιάτων (πλύσιμο στο χέρι) 450-500 ml, Απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων 27-30 μεζούρες, Γάλα νωπό (παστεριωμένο) με μειωμένα λιπαρά 1 λίτρο, Αραβοσιτέλαιο 1 λίτρο, Καφές φίλτρου 250 γραμμάρια, Κοτόπουλο νωπό 1 κιλό, Κρεμμύδια (ξερά) 1 κιλό, Μακαρόνια 500 γραμμάρια, Μεταλλικό νερό 6x1,5 λίτρα, Μήλα στάρκιν 1 κιλό, Πατάτες νωπές 1 κιλό, Πατάτες τσιπς 100-130 γραμμάρια, Σοκολάτα 100 γραμμάρια, Χαρτί υγείας 8 τεμάχια, Χυμός πορτοκάλι 1 λίτρο, Χυμός τομάτας 400 γραμμάρια, Ψωμί για τοστ 480-500 γραμμάρια.
Βέβαια οι τιμοληψίες και οι συγκρίσεις δεν δείχνουν τις ακριβείς διαφορές, καθώς στη χώρα μας δεν είναι μόνο πιο ακριβά τα ίδια επώνυμα προϊόντα που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά επίσης ακριβότερα πωλούνται ακόμη και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο Βενέτης… ανοίγει τον «πόλεμο» της φρατζόλας
Η πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ότι οι Έλληνες αγοράζουν πιο ακριβά το ψωμί από ό,τι Άγγλοι, Γάλλοι και Ισπανοί, σήμανε συναγερμό στους αρτοποιούς και ειδικά στους μεγάλους «παίκτες» του κλάδου, οι οποίοι είναι έτοιμοι για τη μάχη της φρατζόλας.
Ήδη τον χορό έσυρε η γνωστή αλυσίδα «Βενέτης», η οποία ανακοίνωσε μέσω διαφημιστικής καμπάνιας ότι μειώνει την τιμή της φρατζόλας στα 0,49 ευρώ. Κάτι που αναμένεται να πυροδοτήσει νέο πόλεμο μεταξύ αρτοποιών, οργανωμένων σημείων και αρτοβιομηχανίας. Όπως επισημαίνουν οι οικονομολόγοι, η μείωση αυτή επί της ουσίας επιδοτείται από την εταιρεία, καθώς το κόστος ανά φραντζόλα υπερβαίνει το ποσό του 0,49 ευρώ όπου το πουλάει. Η κίνηση αυτή, με βάση τις ίδιες πηγές, δεν θα είναι και η μοναδική από την πλευρά της καθώς σκοπεύει να προβεί σε ανάλογες ενέργειες το προσεχές διάστημα.
Την επιθετική αυτή τιμολογιακή πολιτική αναμένεται να ακολουθήσουν εξ ανάγκης και υπόλοιποι παίκτες της αγοράς και δη οι φούρνοι και τα πρατήρια άρτου που βρίσκονται κοντά στα σημεία που διαθέτει σήμερα παρουσία η εταιρεία «Βενέτης». Και αυτό γιατί τα 100 ευρώ εξοικονόμηση από τη διαφορά τιμής στον ετήσιο οικογενειακό προϋπολογισμό δεν είναι και λίγα. Τη στιγμή μάλιστα όπου ένας στους 10 καταναλωτές έχει μειώσει την κατανάλωση ψωμιού για οικονομία. Σημειώνεται ότι σήμερα η τιμή μιας φραντζόλας απλού ψωμιού ποικίλλει από 0,60 ευρώ έως και 0,90 ευρώ ανάλογα με το σημείο πώλησης, την περιοχή κ.ά., και η αξία της συνολικής αγοράς υπερβαίνει τα 800 εκατ. ευρώ.
Η κατανάλωση
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, το 45% των νοικοκυριών αγοράζει ψωμί καθημερινά, 25% μέρα πάρα μέρα, ένα στα τέσσερα νοικοκυριά μία με δύο φορές την εβδομάδα και σπάνια το 5,5% των νοικοκυριών. Ειδικότερα, 8 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι καταναλώνουν μισό κιλό ψωμί την ημέρα,το 16,3% ένα κιλό, το 3,2% ενάμισι κιλό και το 0,7% δύο κιλά και άνω. Δηλαδή, η μέση ημερήσια κατανάλωση ψωμιού ανά νοικοκυριό υπολογίζεται στα 620 γραμμάρια, δηλαδή περίπου 200 γραμμάρια ανά άτομο. Αυτή η ποσότητα απέχει σε σχέση με δύο χρόνια πριν, όπου ένα στα τρία νοικοκυριά δήλωνε ότι κατανάλωνε περισσότερο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου